اهمیت خواب در فصل سرماخوردگی | بیماری

: اهمیت خواب در فصل سرماخوردگی

فصل سرما به سرعت نزدیک می شه و همراه خود سرماخوردگی و آنفلوآنزا رو می آورد. و شما باید ویتامین سی بیشتری مصرف کرده و مرتبا دستای تون رو بشورید. اما یکی از بهترین کارایی که می تونین انجام بدین تا از سرماخوردگی و آبریزش بینی جلوگیری کنین، داشتن خواب کافی شبونه س.

تحقیقات قبلی نشون داده بود آدمایی که معمولا شبا کمتر از شش ساعت می خوابیدن، نسبت به کسائی که دست کم هفت ساعت می خوابیدن، ۴.۵ برابر بیشتر در برابر دچار شدن به سرماخوردگی قرار داشتن. تحقیقات جدید هم نشون میده داشتن خواب کافی، می تونه به تشخیص و عکس العمل سریع تر سیستم ایمنی نسبت به باکتریا کمک کنه!

به این صورت که، سیستم ایمنی شما توانایی “یادآوری” این رو داره که قبلا با کدوم باکتریا و ویروسا مواجه شده بوده، و این یادآوری به اون در تشخیص و عکس العمل سریع تر نسبت به روبرو شدن دوباره با همون نوع باکتری یا ویروس کمک می کنه.

تنها مشکلی که هست چیه؟ درست همونجوریکه نبود خواب کافی می تونه به حافظه شما آسیب بزنه، کمبود خواب می تونه مانع نگهداشتن این واکنشای اولیه شه. این تا دیروقت بیدارماندنا، نتیجه اش واسه بدن شما اینه که نخواد تونست در رویارویی با همون باکتریا و ویروسا به سرعت عکس العمل نشون بده. نداشتن خواب کافی، فقط به ضعیف کردن حافظه سیستم ایمنی شما ختم نمی شه، خواب، تیماری طبیعیه و روش بدن واسه درمان و بازسازی کارکرد ارگانا، اثبات نبود تعادل مواد شیمیایی، احیاء نواحی مغز که مسئول کنترل خلق و خو و رفتار هستن، و بهبود کارکرد. همه اینا آسیب می بیننن اگه شبا به قدر کافی نخوابید.

هرچند ممکنه یه سرماخوردگی عادی، زمینه جدی واسه بقیه بیماریای بالقوه نباشه، اما موجب کاهش کارآیی در حرفه تون شده و به مدت طولانی شما رو از ورزش و باشگاه دور نگه می داره. و به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این یه اتفاق ناراحت کننده س چون روند پیشرفت شما در تناسب اندام، سریع تر از اون چه فکرش رو بکنین، دچار مشکل شده و زحمات تون به هدر میره. مریضی، خواب رو هم دچار مشکل می کنه، حتی یه شب خواب کم می تونه اخلاق تون رو بهم زده، به شعور و توانایی قضاوت تون آسیب زده و روابط تون با هرکی دیگه رو هم تحت تاثیر بذاره.

این طور فکر کنین که، اگه شما یه خواب خوب هفت یا هشت ساعته شبونه داشته باشین، یه تیر و دو نشون کردین!

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *