اهمیت خوردن غذاهای هر فصل در همان فصل مربوطه | تغذیه سالم

اهمیت خوردن غذاهای هر فصل در همون فصل مربوطه

تغذیه

با رسیدن فصل پاییز، می تونین بعضی از غذاهای فصلی مورد علاقه تون رو در رستورانا و میوه فروشیا ببینن. بعضی وقتا انگار هر غذایی، در این موقع سال، مزه کدو تنبل داشته باشه. با اینکه کدو تنبل، عالیه اما تنها غذای فصل پاییز نیس. به عنوان یه متخصص تغذیه، همیشه مراجعه کنندگان خود رو تشویق به یادگیری غذاهای مخصوص هر فصل و در صورت امکان امتحان غذاهای فصلی می کنم.

فصل پاییز هم از این موضوع مستثنی نیس، و غذاهای بسیار سالم و خوشمزه زیادی هست که حس خوردن اون می تونه به اندازه خوردن کدو تنبل، نرم و لذت بخش باشه.

اهمیت خوردن غذاهای هر فصل در همون فصل مربوطه

این روزا تقریبا همه اجناس در همه فصول سال وجود دارن با اینکه قیمت اونا ممکنه شدیدا بسته به مسافتی که باید طی کنه تا به فروشگاه محلی اون محصول برسه، فرق داشته باشه. اجناس فصلی، شک نداشته باشین به دلیل این که مربوط به همون فصل هستن و فاصله زیادی واسه حمل اونا طی نشده، ارزون تر هستن. اول اینکه، مزه و طعم اونا بهتره. اگه میوه ای تازه در فصل اش چیده شده باشه، مزه اون حیرت انگیزه. در فصل تابستون، بدون این دست اون دست کردن بعد از خوردن انگور، خوردن گوجه فرنگی رو امتحان کردین؟ طعم اون باورکردنی نیس! به خاطر طعم فوق العاده اونا، بهتره که غذاهای فصلی بخورین.

غذاهای فصلی، ویتامین و مواد معدنی بالاتری هم دارن. وقتی که یه میوه یا سبزی برداشت می شه، با گذشت زمان کم کم مواد مغذی خود رو از دست میده. هر چی این میوه یا سبزی، فاصله بیشتری رو طی کنه و زمان بیشتری از برداشت اون بگذره، مواد مغذی بیشتری رو از دست میده. نه فقط این قضیه، بلکه قرار گرفتن در برابر گرما، نور آفتاب، و هوا باعث کاهش بیشتر مواد مغذی اون می شه. می تونین در اواسط فصل زمستون آلبالو بخرین، اما این آلبالوها شاید در نیمکره دیگری رشد پیدا کردن و به اندازه آلبالوهایی که در اواسط تابستون خریداری می کنین، خوشمزه و مغذی نیستن.

علاوه بر این، قیمت اونا به طور باور نکردنی در زمستون بالاس! بهتره تا هر میوه رو در فصل خودش استفاده کنین، اینجا بعضی از سالم ترین و خوشمزه ترین مواد غذایی یا میوه های پاییزی که در این فصل می تونین امتحان کنین ارائه شده.

کدو تنبل

البته بحث در مورد این میوه رو باید با پاییزی بودن اون شروع کنیم. با اینکه مصرف بعضی از خوراکیای دارای طعم کدو تنبل واسه این فصل باحال هستن، مانند یه جور شیر، بیسکوئیت و خوراکیای دیگه، اما این گزینه ها به اندازه خوردن خود کدو تنبل سالم نیستن. بله، خود کدو تنبل قابل خوردنه، و کدو تنبل نارنجی، فقط واسه پر کردن کلوچه، یا واسه ساختن کله ای فانتزی واسه مراسم هالووین و گذاشتن شمع در داخل اون به عنوان فانوس (معروف به جک فانوسی) به کار نمی رن.

رنگ نارنجی کدو تنبل نشون دهنده وجود بتا کارتن بالا هستش که یه جور از ویتامین آ گیاهیه که واسه قوه بینائی و سلامت پوست لازمه. کدو تنبل دارای کالری کم واسه هر فنجون کدوه اما پتاسیم، فیبر و ویتامین ث بالایی داره. ویتامین ث و آ در کدو حلوائی می تونه به سالم نگه داشتن ما در برابر تب فصلی که در فصل پاییز شروع می شه کمک کنه. آنتی اکسیدان های کدو تنبل در کمک به کنترل قند خون و فشار خون، به طور خاص قوی و موثر هستن.

اگه می خواین بیشتر از یه کدو تنبل بخورین – یه کدو تنبل کامل و تازه در این فصل بخرین تا بیشترین سود رو از اون ببرین. اگه کدو تنبل کنسرو شده می خرید مطمئن شید که مواد تشکیل دهنده اون فقط خود کدو تنبل، بدون قند اضافه یا مواد نگهدارنده س. زمانیکه کدو تنبل رو واسه خرید انتخاب می کنین، می تونین اونو به سوپ یا خوراکای گوشت دار اضافه کنین یا اونو به صورت پخته استفاده کنین.

سیب

با اینکه سیب در کل سال در بازار هست اما اونا به عنوان میوه پاییزی در نظر گرفته می شن و معمولا مصرف اون در این فصل پیشنهاد می شه. هم اینکه، کی دوست نداره تا یه پای سیب خوشمزه در فصل پاییز بخوره؟

ممکنه این ضرب المثل قدیمی انگلیسی رو شنیده باشین که «خوردن سیب در روز شما رو از رفتن پیش دکتر بی نیاز می کنه» و این گفته واقعا درسته. سیبا دارای فیبر و آنتی اکسیدانای بسیار بالا هستن. مشخص شده که سیب واسه جلوگیری یا کنترل چند مریضی، از سرطان، تا دیابت و مریضی قلبی، خوبه. راز همه این فواید واسه سلامتی در چند آنتی اکسیدانیه که در سیب هست مانند کرستین، کاتکین و فلاونوئیدها.

سیب می تونه به روشای مختلفی خورده شه اما بیشتر واسه وقتی که بیرون هستین یه خوراکی عالی قابل حمله. می تونین سیب تیکه تیکه شده رو به سالاد واسه شیرین کردن اون اضافه کنین یا اونو با سس تند ترکیب کنین تا طعم شیرین و خوشمزه ای به دست بیارین. نوعای جورواجور سیب رو هم بخورین چون هر نوع سیی دارای خواص مغذی متفاوتیه.

انار

با این که مصرف انار به اندازه سیب، عادی نیس، اما از میوه های سالم در سالای گذشته و به عنوان “میوه فوق العاده” قوی شناخته شده. این میوه خاورمیانه ای، دارای اندازه ای در حد یه سیبه و شامل دانه های رنگی قرمزه که پر از مواد مغذی و آنتی اکسیدانه. دانه های شیرین اون می تونه به طور خام هم خورده شه یا آب میوه بسیار قرمز اونم مصرف شه.

فواید مغذی انار به دلیل وجود آنتی اکسیدانای قوی در اون، به نام پونیکالاجین و اسید پونیکیکه که قوی تر از آنتی اکسیدانای یافت شده در چای سبز یا قرمزه. این آنتی اکسیدانا، شدیدا ضد التهاب هستن و می تونن به جلوگیری از شکلای جور واجور مریضی ها مانند سرطان تا فراموشی کمک کنن.

اگه می خواین تا انار رو به رژیم غذایی تون اضافه کنین، بهترین راه، خوردن دانه های خام اناره. بعضی از میوه فروشیا، فقط دانه انار میفروشن که از انار خارج شده. اگه انار کامل خریدین، از وجود دستمال کاغذی کافی در کنار خود مطمئن شید چون عصاره اون، رنگ بسیاری قوی داره. علاوه بر خوردن خود انار، می تونین دانه های انار رو به سالاد اضافه کنین تا رنگ قرمز قشنگی بسازه. با اینکه آب انار هم شامل آنتی اکسیدانه، اما شکلای جور واجور تجاری اون دارای قند بسیار بالا هستش و در نتیجه باید به طور متعادل مصرف شه.

هویج وحشی (شقاقل)

شقاقل، از سبزیجات ریشه ای سفید رنگه که مثل هویجه. این نوع هویج به دلیل سالم بودن و داشتن بافت متراکم، می تونه مثل هویج مصرف شه.

شقاقلا دارای کالری کمی هستن اما به ازای هر فنجون از اونا، شش گرم فیبر هست که نشون دهنده فیبر بسیار بالای اونا هستش. فیبر، استثنائا واسه هضم غذا، کاهش کلسترول و حفظ وزن به درد بخوره. شقاقلا هم شامل مواد معدنی به دست اومده از خاک هستن که شامل پتاسیم، منیزیم، روی و آهنه. مواد معدنی، باعث ایجاد فواید بسیار زیاد واسه سلامتی شما می شه. اونا هم اینکه سرشار ار فولات هستن، ویتامینی که احتمال کمتر دچار شدن به بیماریا و نقصای مادرزادی رو نشون داده.

اگه می خواین تا شقاقل تازه رو به رژیم غذایی تون اضافه کنین، قبل از خوردن اون باید اونو پوست کرده و سر اونو مثل هویج ببرین. اونا می تونن به سوپ و خورشت اضافه شن یا به صورت پخته شده، بخار پز یا جوشونده مصرف شن. هم اینکه می تونن جوشونده شده و مانند پوره سیب زمینی به صورت پوره در آیند.

زغال اخته

زغال اخته هم به اندازه کدو تنبل در فصل پاییز محبوبیت داره، چون سس زغال اخته، یکی از غذاهای اصلی در روز شکرگزاریه. تنها مشکلی که در مورد زغال اخته هست، اینه که فوق العاده ترش مزه س و شاید بیشتر افراد نمی تونن طعم طبیعی اونا رو تحمل کنن. البته، حالا خوبیش اینه، راه های سالم زیادی واسه اضافه کردن زغال اخته به رژیم غذایی تون در پاییز هست که می تونین از طعم اون لذت ببرین.

این میوه مغذی قوی، پر از آنتی اکسیدانه. زغال اخته فوایدی واسه درمان بعضی از بیماریا مثلا واسه کم کردن خطر سرطان، کاهش فشار خون و بهبود کارکرد سیستم ایمنی داره. زغال اخته هم بیشتر به دلیل فوایدش در پیشگیری عفونتای مجاری ادراری و حفظ سلامت کلیه ها، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته.

زغال اخته به صورت خشک شده بسیار خوشمزه س، و خشک کردن اونا باعث شیرین شدن اونا مانند کشمش می شه. زغال اخته خشک شده می تونه به غلات یا به غذاهای پخته اضافه شه اما می تونین همراه با اون شکر هم اضافه کنین تا کالری زیادی به غذای شما بده. همین قضیه واسه آب زغال اخته هست که معمولا با آب میوه های دیگه مخلوط می شه تا طعم شیرینی به خود گیرد.

کدو زرد و سبز

این نوع کدو، از میوه های زمستونی مورد علاقه بیشتر افراده. ظاهر اون درازه و رنگ سبز مایل به زرد داره. بعد از کباب کردن، شیرین می شه و طعمی مثل ذرت خوشمزه تابستونی به خود میگیره. می تونه به تنهایی یا ترکیب شده با شکلای جور واجور چاشنیا خورده شه.

دارای فیبر بالا به مقدار شش گرم در هر فنجانه. بیشتر فیبر اون در پوست اون پیدا میشه که بعد از پختن هم قابل خوردنه، پس پوست اونو دور نیاندازید چون می تونین همه چیز اونو بخورین. رنگ زرد اون نشون دهنده اینه که شامل ویتامین آ و ثه که این دو ویتامین واسه کمک به سیستم ایمنی بدن به درد بخور ان. هم اینکه پر از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و پتاسیمه.

این میوه دارای پوست نازکیه که این موضوع، پختن اونو نسبت به شکلای جور واجور دیگه کدو راحت تر می کنه. می تونه به قطعات کوچیک خرد شه و در خوراک استفاده شه یا در روغن با کمی دارچین سرخ شه تا شیرین شه یا می تونه مثل شکلای جور واجور دیگه کدوها، کباب و پخته شه. طعم اونم به اندازه کافی ملایمه طوری که می تونه با جوجه یا گوشتای ترش دیگه ترکیب شه تا مخلوط شور و شیرین خوشمزه ای بسازه.

کدوی اسپاگتی

کدو اسپاگتی، در سالای گذشته بسیار معروف شده چون برخلاف اسپاگتی دارای کربوهیدرات کمتریه. بعد از پخته شده، گوشت کدو به رشته هایی مثل اسپاگتی یا ماکارونی جدا می شه که سازگاری نشاسته ای مثل پاستا داره. طعم این کدو ملایمه طوری که این چاشنی می تونه خیلی راحت، غذایی خوشمزه با کربوهیدرات کمتر بسازه.

دلیل دیگه اهمیت و محبوبیت اون، کالری خیلی کم اون در مقایسه با پاستا یا غذاهای رشته ای مانند ماکارونیه. یه فنجون از کدو اسپاگتی فقط ۴۲ کالری داره در حالیکه یه فنجون پاستا، حدود ۲۵۰ کالری داره. هم اینکه فیبر بالا و ویتامین آ، ث، ب۱، ب۲ و ب۳ه. لوتئین و زکسانتین بالایی داره که از آنتی اکسیدان هاییه که باعث کاهش خطر دچار شدن به از دست دادن بینایی با افزایش سن می شه.

یه کدو اسپاگتی می تونه پخته شه یا در مایکروویو جفت و جور شه. بعد از نرم شدن گوشت اش و کمی سرد شدن کدو، دانه ها رو خارج کنین و از چاقویی واسه خرد کردن کدو به رشته های به شکل ماکارونی استفاده کنین. می تونه با سس ماکارونی مورد علاقه تون از سس گوجه فرنگی با سیر تا سس آلفردو به صورت چاشنی در بیاد.

خرمالو

خرمالو، میوه پاییزی مورد علاقه بیشتر افراده. طعم خوشمزه اون از طعم میوه های عادی دیگه فرق داره و این میوه فقط به مدت زمان کمی در سال در بازار هست و همین باعث مطلوب تر کردن این میوه می شه. اگه با این میوه آشنائی ندارین، باید بدونین که یه میوه نارنجی به اندازه یه سیب کوچیک تا متوسطه.

مثل میوه های خوشمزه دیگه پاییزی، رنگ نارنجی اون نشون دهنده وجود ویتامینای زیادی مانند ث و آه. تانین بالای اون، یه آنتی اکسیدان قویه که کاهش خطر سرطان، مریضی قلبی، دیابت و فشار خون بالا رو نشون میده. بهتره که تازه و خام مصرف شه اما اگه بدونین که این میوه به جلوگیری از گیجی کمک می کنه ممکنه بخواین تا اونو به خوراکای پاییزی خوشمزه تون اضافه کنین.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین، منبع باحال بتا کارتن به دلیل رنگ بسیار نارنجی اون هستش اما این سیب زمینیا فقط به رنگ نارنجی نمی باشن. اونا می تونن سفید یا بنفش هم باشن، و نوعای جورواجور این سیب زمینی می تونه شامل مواد مغذی بیشتری باشه.

یه سیب زمینی شیرین، بیشتر از ۲۰۰% ویتامین آ لازم واسه روز رو تامین می کنه. سیب زمینیای شیرین هم پر از ویتامین ث، ویتامین ب۶، و چند ماده معدنی جور واجور هستن. اونا هم اینکه شاخص گلیسمی کمتری نسبت به سیب زمینیای معمولی سفید دارن، یعنی قند خون رو به سرعت بالا نمی برن. سیب زمینیای شیرین بنفش باعث کاهش فشار خون می شن و به کنترل قند خون کمک می کنن – اندازه فعالیت آنتی اکسیدان بالا رو از خود نشون میدن. خوردن ترکیبی از سیب زمینیای شیرین، که بیشتر از ۲۰۰ نوع از اونا هست، فواید زیادی واسه بدن شما داره.

سیب زمینی شیرین می تونه پخته یا کباب شه و ساده خورده شه با اینکه طعم عالی با کمی کره پیدا می کنن که به جذب ویتامینای قابل حل در چربی مانند ویتامین آ به بدن تون کمک می کنن. اضافه کردن کمی دارچین یا جوز هم به خوشمزه کردن طعم اون کمک می کنه و اونا می تونن به صورت پوره درآمده یا به خوراکا یا سوپا، مثل سوپ اضافه شن.

گل کلم

بی مزه بودن گل کلم باعث می شه که بتونین خیلی راحت این سبزی رو با هر غذایی ترکیب کنین. گل کلم، دارای کالری بسیار کمیه و فیبر خیلی بالایی داره. ویتامینای ث، کا، ب۶ و فولات زیادی داره و سبزیای فسفاته مانند گل کلم، فوایدی واسه کاهش خط دچار شدن به سرطان ریه و معده –روده دارن.

مزه گل کلم به صورت کباب شده و چاشنی با کمی پنیر پارمزان ، حیرت انگیزه. می تونین اونو کباب کرده بعد به صورت پوره مثل پوره سیب زمینی در بیارین. کباب کردن رو می تونین انتخاب نکنین از اونجایی که این سبزی می تونه به طور خام یا به صورت ترشی خورده شه یا به سوپ ، تاس کباب یا نوشیدنیای اسموتی اضافه شه چون فیبر زیادی داره.

میوه های پاییزی مورد علاقه تون رو پیدا کنین

غذاها و میوه های فصلی بسیار زیادی هست که می تونه در این فصل به رژیم غذایی تون اضافه شه. نکته مهم واسه یه رژیم سالم، خوردن شکلای جور واجور میوه ها و سبزیجات است، تلاش کنین تا غذایی مثل رنگین کمون جفت و جور کنین. اما، باید غذاهایی رو هم بخورین که در واقع از اونا خوشتون بیایبد و براتون لذت بخش باشه. این پاییز تلاش کنین تا یه غذا یا میوه فصلی جدید رو امتحان کنین. کی می دونه شاید این پاییز، خرمالو به یکی از میوه های مورد علاقه پاییزی تون تبدیل شد.برترینها

.

منبع : pezeshk.us

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *