اهمیت دریافت ویتامین دی توسط مردان و زنان | بیماری

: به چه دلیل دریافت ویتامین دی تا این حد به وسیله متخصصین پیشنهاد می شه فواید دریافت این ویتامین از نظر متخصصین چیه چه تاثیراتی روی بدن افراد جور واجور میگذاره و واسه چه رده های سنی اهمیت بیشتری داره منابع مهم واسه دریافت این ویتامین کدوما هستن؟ توصیهامون رو در ادامه مطلب بخونین

ویتامین D

ویتامین دی یکی از ویتامینای لازم واسه بدن و از ویتامینای محلول در چربیه ٬ که به رشد و استواری استخون‏ها از راه کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کنه.این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوانا کمک می کنه و هم اینکه از راه ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می کنه.

منبع اصلی دریافت این ویتامین بجز منابع گیاهی مثل غلات و حیوونی مثل ماهی ساردین و شیر ٬ نور آفتابه. کمبود این ویتامین هم اینکه باعث پوکی استخون در کهنسالی می شه

۱- ویتامین دی به بدن واسه جذب کلسیم کمک می کنه در کودکان کمبود ویتامین D باعث مشکلات استخوانی مثل نرمی استخون می شه.

۲- سطوح پایین ویتامین دی می تونه اثرات فرا تری از استخون شما رو داشته باشه . تحقیقات نشون میده کمبود ویتامین D ، خطرات بیماریای قلبی و خطر دچار شدن به افسردگی رو زیاد می کنه. هم اینکه کمبود ویتامین D منتهی به بروز آسم شدید می شه.

۳- ویتامین D ، یه نوع ویتامین بسیار لازم واسه سلامت پوسته دریافت این ویتامین از راه آفتاب باعث بروز سرطان می شه . چون که اشعه ماورا بنفش که منتهی به تحریک سلولها واسه تولید ویتامین D می شه عامل اصلی دچار شدن به سرطان پوسته . آدمایی که پوست تیره تری دارن سخت تر ویتامین D رو جذب می کنن.

۴- آدمایی که در برابر کمبود ویتامین D هستن:

– تحقیقات نشون میده که این ویتامین به همه گروه ها ، نوجوانان ، کودکان ، بزرگسالان ، نوزاد تاثیر میذاره اما آدمایی هستن که سن بالای ۵۰ سال دارن و یا چاق هستن و یا داروی خاصی مصرف می کنندو یا مشکلات گوارشی دارن بیشتر در خطر هستن

این افراد باید مصرف ماهی قزل آلا و تخم مرغ خود رو زیاد کنن .

۵- ترکیبی از فشار خون بالا و کمبود ویتامین D می تونه کشنده باشه. تحقیقات نشون میده آدمایی که گرفتار به فشارخون هستن و کمبود ویتامین D دارن دو برابر در برابر دچار شدن به مشکلات قلبی و عروقی هستن .

۶- کمبود این ویتامین می تونه یه اخطار در زنان واسه دچار شدن به سرطان پستون باشه.

۷- سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات هم می تونه به دلیل کمبود ویتامین D باشه.

۸- کمبود ویتامین D به خصوص در افراد سن بالا تر باعث می شه غدد پارا تیروئید هورمونهای بیشتری تولید کنه. سطح پایین این ویتامین و سطح بالای هورمونهای پارا تیروئید شدیدا به افسرگی وابسته.

۹- ویتامین D و زیاد شدن وزن:

پس از یائسگی خیلی از زنان دچار زیاد شدن وزن می شن اما مصرف مکملا و ویتامین دی و کلسیم ممکنه زیاد شدن وزن رو یواش تر کنن.

۱۰- مصرف ویتامین D در کودکان باعث می شه کمتر در برابر دچار شدن به دیابت قرار گیرند. کودکان گرفتار به آسم در زمان کمبود ویتامین D فورا بستری می شن.

۱۱- یکی از راه های دریافت ویتامین D از راه رژیم غذاییه تقریبا همه شیره های ایالت متحده و خیلی از آب پرتغالا با این ویتامین غنی شدن.

۱۲- ماهی آزاد، ماهی تن و ماهیای چرب منبع غنی از ویتامین D هستن.

۱۳- تخم مرغ ، پنیر، جگر گاو، مارگارین ، ماست و پنیر، روغن کبد ماهی هم غنی از ویتامین D هستن اما پنیر و بستنی حتما باید روی بر چسبشان غنی بودن از ویتامین D چک شه.

۱۴- بیشتر قرصای مکمل شامل این نوع ویتامین هستن.

۱۵- ویتامین D3 تا سه برابر در بالا بردن سطح ویتامین D موثره.

۱۶- چقدر ویتامین D در روز نیاز داریم؟

این اندازه بستگی به سن و فعالیت شما در طول روز داره و اندازه مجاز پیشنهاد شده ۶۰۰ واحد در روز واسه بزرگسالان تا سن ۷۰ و ۸۰۰ واحد واسه بالاتر از ۷۰

۱۷- دوز مناسب واسه نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنن:

شیر مادر خود یه منبع غنی از ویتامین D هستش اما دریافت اون باید بیشترین حد تا ۴۰۰ واحد در روز باشه.

۱۸- داروهای استروئیدی می تونه با ویتامین D مخالف باشه

پس حتما در این مورد با دکتر خود مشورت کنین

۱۹- مصرف روزانه تا حدود ۴۰۰۰ واحد از ویتامین D امنه اما با مصرف بیشتر به کلیه ها آسیب می رسونین.

تیبان

.

منبع : hidoctor.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *