اهمیت دریافت ویتامین A برای بدن | رژیم غذایی

اهمیت دریافت ویتامین A واسه بدن

ویتامین A از ویتامینای به درد بخور و پرخاصیت واسه سلامتی مونه بهتره با منابع دریافت این ویتامین آشنا شید و اونا رو در برنامه غذایی تون بذارین. کمبود ویتامین آ می تونه باعث به وجود اومدن مشکلات بینایی،ضعف سیستم ایمنی و دچار شدن به شکلای جور واجور سرطان های خطرناک در بدنتون شه.

ویتامین A در واقع موادی رو شامل می شه که به اونا رتینوئید، شبکیه، رتینول و کاروتنوئیدها ( دسته ای از رنگدانها هستن که در جذب نور در گیاهان نقش بسیار مهمی دارن)می گن. نوعای جورواجور ویتامین A بستگی به اون داره که از منبع گیاهی اومده باشه یا حیوونی. بدن کاروتنوئیدهای غذاهای گیاهی رو تبدیل به ویتامین A می کنه.

ویتامین A نقشای بسیار مهمی رو دوش داره از جمله: بینایی، رشد سلولی، حفاظت آنتی اکسیدانی و بهبود سیستم ایمنی بدن.

کمبود ویتامین A در کشورای پیشرفته بسیار نادره اما هنوز در کشورای فقیر یه مشکل اساسی هستش.

ویتامین A ویتامینی محلول در چربیه و مانند خیلی از ویتامینای محلول در چربی دیگه اگه دوز خیلی بالایی از اونو استفاده کنین خطرناک هستش.

معمولا نگرانی از دریافت مقدار بالای ویتامین A بیشتر به خاطر مکملا هستش.

سلامت چشم ها

ویتامین A نقش بسیار مهمی در سلامت چشما اجرا می کنه چون در واقع خودش بخشی از ساختار چشمه.

ویتامین A بخشی از رودوپسین (پروتئینی در چشم که نور رو جذب می کنه) است. هم اینکه واسه سلولای غشای قرنیه لازمه.

یکی از نشونه های اولیه کمبود ویتامین A ضعف بینایی در شب یا تاریکیه چون چشم به اندازه کافی ویتامین A واسه رودوپسین نداره.

خواص ویتامین A به چشم کمک می کنه نور رو جذب کنه، نور واسه دیدن لازمه. کمبود شدید ویتامین A می تونه منتهی به کوری شه.

با این حال یادتون باشه ویتامین A نمی تونه منتهی به بهتر شدن بینایی شه. مصرف مقدار زیاد ویتامین A نمی تونه بدون معنا باشه که دیگه احتیاجی به به کار گیری عینک یا لنز خود نداشته باشین.

رشد سلولی

ویتامین A واسه رشد سلولا و هم اینکه سال سلولای نوین لازمه. به خاطر همین ویتامین A واسه رشد جنینی و تشکیل انداما لازمه.

واسه خانمای باردار، نوزادان و کودکان دریافت مقدار کافی ویتامین A خیلی با اهمیته. خانمای باردار باید مراقب مصرف زیادتر از اندازه ویتامین A هم باشن چون می تونه موجب افزایش خطر نقائص جنینی هنگام بارداری شه.

هر زمان خواستین از مکملای ویتامین A استفاده کنین قبل از اون حتما با دکتر خود صحبت کنین.

مراقبت آنتی اکسیدانی

ویتامین A، C و E آنتی اکسیدان حساب می شن. این یعنی ویتامین A می تونه سلولای بدن رو در برابر آسیب سرطان زاا، مواد سمی و آسیب اکسیداتیو مراقبت کنه.

تحقیقات نشون داده ویتامین A می تونه با سلولای سرطانی مقابله کنه. با اینکه این تحقیقات نقش ضد سرطان بودن ویتامین A رو ثابت می کنن اما تحقیقات دیگری هم انجام شده که میگه مصرف زیادتر از اندازه ویتامین A نمی تونه موجب کاهش خطر سرطان شه.

بعضی تحقیقات نشون دادن مصرف بالای میوه و سبزیجات که منبع کارتنوئیدها هستن با کم شدن خطر دچار شدن به سرطان ریه در ارتباطه. با این حال تحقیقات میان مصرف مکملای ویتامین A و کاهش خطر دچار شدن به سرطان، رابطه ای پیدا نکرده ان.

سلامت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشون داده ویتامین A و D نقشی حیاتی در سلامت سیستم ایمنی بدن اجرا می کنن. ویتامین A می تونه از روشای مختلفی در سیستم ایمنی بدن موثر واقع شه از جمله: فعال سازی لنفوسیت(یه جور از گلبولای سفید خون هستن که در سیستم ایمنی مهره داران نقش داره)، کمک به تولید سلولای T و تولید آنتی بادیا.

کمبود ویتامین A می تونه باعث ایجاد مشکل در عکس العمل ایمنی بدن شه و خطر دچار شدن به عفونتا رو بالا ببره.

با اینکه کمبود ویتامین A در کشورای پیشرفته بسیار نادره اما کمبود ناچیز این ویتامین ممکنه در نوزادان و کودکان اتفاق بیفته. کمبود ناچیز ویتامین A در کودکان می تونه باعث بروز مشکلات تنفسی و اسهال شه.

غذاهای شامل ویتامین A

میوه ها و سبزیجات نارنجی و زرد رنگ مانند سیب زمینی شیرین، هویج، انبه و کدو حلوایی پر از بتا کاروتن هستن که بدن اونا رو به ویتامین A تبدیل می کنه.

در واقع یه سیب زمینی شیرین می تونه ۵۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A رو تامین کنه. سبزیجاتی که برگای سبز دارن هم از منابع بتاکاروتن به حساب میان.

یکی از متمرکز ترین منابع ویتامین A جگره. مثلا خوردن ۸۵ گرم جگر گاو می تونه ۴۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A رو تامین کنه.

هم اینکه ویتامین A در لبنیات، تخم مرغ، ماهیای چرب، حبوبات و غلات غنی شده پیدا می شه.

چه مقدار ویتامین A نیاز داریم؟

نیاز روزانه خانمای زیر ۵۰ سال به ویتامین A 700 میکرو گرمه و واسه مردان ۹۰۰ میکرو گرمه.

خانمای باردار و شیرده به خاطر رشد سلولی و تولید شیر نیاز روزانه بیشتری دارن. تحقیقات نشون داده بیشتر ادما از برنامه غذایی خود به اندازه کافی ویتامین A دریافت می کنن. با این حال کشورای در حال پیشرفت باید چاره ای واسه پیشگیری از این کمبود فکر کنن.

خطرات دریافت مقدار زیاد ویتامین A

خطر دریافت زیادتر از اندازه ویتامین A تنها متوجه منابعیه که به صورت مستقیم ویتامین A رو به بدن انتقال میدن. این یعنی میوه ها و سبزیجاتی که اول بتاکاروتن به بدن میدن و بدن خود اونو تبدیل به ویتامین A می کنه از این قانون مستثنا هستن. پس نگران مسمومیت بر اثر خوردن مقدار زیادی هویج یا دیگر میوه ها و سبزیجات نباشین.

معمولا بیشترین نگرانی درباره مصرف زیاد ویتامین A به کار گیری مکملای ان تو یه وقتی کوتاهه.

این ویتامین وقتی باعث بروز مسمومیت می شه که دوز استفاده اون از نیاز روزانه ۱۰ برابر بیشتر باشه.

بیشترین خطر متوجه خانمایی بارداره چون مصرف زیادتر از اندازه ویتامین A می تونه موجب مشکل نوزاد در زمان زایمون شه.

خانمای باردار به ویتامین A کافی نیاز دارن نه بیشتر از اندازه. اگه درباره اندازه مصرف ویتامین A و بارداری خود سوالی دارین حتما به دکتر خود مراجعه کنین.

سایت دکتر کرمانی

.

منبع : hidoctor.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *