دانلود متن کامل پایان نامه بررسی طبیعت در کارهای ون گوگ

دانلود متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد word

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران شرق

گروه هنر

گرایش نقاشی

 پایان نامه جهت اخذ درجه کاردانی

 عنوان عملی:

طبیعت در پست امپرسیونیسم

 عنوان تئوری:

بررسی طبیعت در کارهای ون گوگ

 استاد راهنما:

جناب آقای محمد استانستی

 نگارش:

معصومه کزازی

 

مقدمه

تنها چند عبارت از کتاب تازه ای که از وان گوگ انتشار یافته است نقل می کنم. و آن مجموعه نامه هائی است که او به دوستش وان را پارد، نقاش دیگر هلندی نوشته است.

در یکی از نامه ها می نویسد : «من و شما یک خصیصه مشترک داریم و آن این است که انگیزه های خود را در قلب مردم می جوئیم. و یک چیز مشترک دیگر نیز در میان ما هست و آن تمرین کردن از روی نمونه های زنده است، از روی واقعیت.»

او که می خواست ترجمان زندگی مردم ساده باشد، در خطاب به آنها می گوید: «وظیفه هنر نقاشی آن است که روشنائی وجود شما را در جهان برپا کند.» و باز می نویسد : «انسان ها را به کجا می خواهم رهبری کنم؟ به سوی فضای آزاد و مرامی که می خواهم به آنها تبلیغ نمایم چیست؟ این است: ای انسان ها بیائید تا در راه مقصود خود، وجود خود را وقف کنیم، کار بکنیم با تمام قلبمان، و دوست بداریم آنچه را که دوست می داریم.»

ساده ترین زندگی ها را زندگی روستائیان می دانست، و بدین جهت بیش از همه به آنان دلبسته بود. می نویسد: «چه خوب است که زمستان باشد، توی برف. و پائیز چه خوب است که زمستان باشد، توی برف. و پائیز چه خوب است، در برگ های زرد. و چه خوب است که زمستان باشد، توی برف. و پائیز چه خوب است، در برگ های زرد. و چه خوب است تابستان، در گندمزارهای رسیده؛ و بهار چه خوب است، لای علفها. آدم در میان دروگرها و زنهای دهقان باشد؛ در تابستان زیر آسمان، در زمستان زیر دودکش سیاه، و بداند که همیشه اینطور بوده و همیشه همینطور خواهد بود»…

«عقیده من این است که یک زن روستائی زیباتر از یک «خانم» است، زن روستائی با آن دامن و ارخالق آبی رنگش، پوشیده از گرد و خاک وصله دار، که فرسودگی و باد و آفتاب، در آن هزار ریزه کاری ایجاد کرده اند؛ ولی همین زن، آن لباس زرق و برق دار «خانم» را بر او بپوشانید، اصلیت خود را از دست می دهد.»

«اگر یک تابلو که دهقانی را نقاش کرده، بوی روغن سوخته، بوی دود، بوی بخار سیب زمینی آب پز از آن متصاعد شود، این خوب است. این نا سالم نیست که طویله بوی کود می دهد. این خوب است. خاصیت طویله همین است. اگر مزرعه بوی خوشه رسیده، یا بوی سیب زمینی، یا بوی فضله یا پهن می دهد، این در واقع طبیعی و سالم است. خصوصاً برای شهرنشین ها دیدن این تابلوها لازم است. ضرورتی ندارد که تصویر یک روستائی را آدم عطر آگین بکشد.» و به دنبال آن می آورد: «درست است که من غالبا در بدبختی به سر می برم؛ با این حال، نوعی هنجار و تعادل آرام و خالص در وجود من است. من موضوع نقش ها و طرح های خود را در فقیرترین کلبه ها پیدا می کنم، و در کثیف ترین کومه ها، و با جاذبه ای مقاومت ناپذیر به جانب آن مکان ها رانده می شوم…»

و دوستش وان راپارد، خاطره خود را از وان گوگ پس از مرگ او چنین بیان می کند: «ادراک او از زندگی و از هنر، عظیم و فارغ از خودخواهی بود. از این جهت نیز رعب انگیز و زیبا بود. اینکه سرانجام کار او به شوریدگی کشید، نه برای آن بود که می بایست بر ضد عدم تفاهم دیگران و یا حقارت و کوته بینی دیگران به نبردبپردازد، و نه برای آن بود که تصوراتش درباره عظمت، به ناکامی برخورد کرده بود؛ نه، علت اینها نبود. علت در خارج از وجود او قرار نداشت، در خود او بود. آنچه ونسان طالب آن بود یک هنر عظیم بود، و نبرد سهمناکی که او برای دست یافت به آن در پیش گرفته بود، هر هنرمندی را از پای درآورد.»

«من تصور می کنم که هیج طبیعتی نمی توانست در برابر این کشش عاطفی و عصبی که هر لحظه آماده پاره شدن بود مقاومت ورزد.»

همان احساسی که وان گوگ در نامه هایش کرده، تا حد زیادی روشنگر محتوای آثار اوست و خوب می نماید که چرا این نقاش بی سر و سامان هلندی توانسته است تا این پایه در دوران بعد از خود، در سراسر دنیا نفوذ بگذارد؛ زندگی اش نه کمتر از اثرش.

وان گوگ بیان کننده عمیق انسانیت انسان است؛ بی هیچ خود نمائی، بی هیچ منت گذاردن، با کمال خضوع و بی لحظه ای آرام گرفتن. و خود اعلام می دارد که در عین رنج، لذتی وصف ناپذیر از آن می برده و در واقع محکوم به این لذت و این رنج هر دو بوده. جز این کاری نمی توانسته است بکند. مانند کشتی های مغناطیس زده می بایست تا به کوه بربخورد.

اولین شاهکار وان گوگ

ونسان وان گوگ نخستین شاهکار خود را در سن سی و دو سالگی خلق کرد. او به منظور آمادگی برای کشیدن این نقاشی، سراسر یک زمستان را به طراحی و تهیه نقاشی های کوچکی از روستاییان سخت کوش وقانع ناحیه فقیرنشینی که خود در آنجا زندگی می کرد گذراند. وان گوگ به برادرش تئو نوشت: «با مشاهده مداوم زندگی روستایی در تمام ساعات روز به قدری مجذوب آن شده ام که به ندرت به موضوع دیگری می اندیشیم.» وان گوگ با یک خانواده روستایی به نام د گروت (De Ceroot) آشنا شد. کلبه دود گرفته آنها با سقف گالی پوش الهام بخش وان گوگ شد و تصمیم گرفت تابلویی بزرگ تر و مهم تر از هر آنچه تا آن زمان کشیده بود بیافریند.

حالت سحر آمیز شعله کم نور چراغی که به فضای تیره داخل کلبه خانواده د گروت روشنایی می بخشید، وان گوگ را مجذوب خود کرد. این شعله، اشیاء و افراد درون کلبه تاریک را که وان گوگ سعی می کرد با رنگ تسخیر کند، قابل رؤیت می ساخت. با چشمانی خیره به نور ضعیف شعله، شاهد لحظات زندگی دوستانش نیز بود. همانجا تصمیم گرفت که تمام افراد خانواده د گروت را زیر نور چراغ به دور میز و در مقابل دیسی از سیب زمینی های آب پز نقاشی کند.

وان گوگ برای به خاطر سپردن چگونگی حرکات و اعمال و حالات د گروت ها، طرح های متعددی از آنها کشید. خانواده د گروت با دوست نقاش خود صبور بودند و در تمام مدت زمستان به او اجازه دادند تا ساعاتی از روز را، که از کار فارغ و در حال استراحت بودند، از آنها نقاشی و شب ها از آنها طراحی کند. سرانجام زمانی رسید که وان گوگ حس کرد می تواند به کمک حافظه خود آنها را نقاشی کند.

1-3 رنگ های خاکی و سفیدهای رنگی

وان گوگ در توصیف یکی از تابلوهای مطالعات رنگ روغنی خود گفته است: «با خاک نقاشی شده» و این احساسی است که از تابلو استنباط می شود. اما در واقع، برخی از رنگدانه هایی که او از آنها استفاده می کرد، رنگ های خاکی نامیده می شوند و از خاک، سنگ، و رسوبات معدنی به دست می آیند. وان گوگ قبلاً نقاشی های هلندی قرن هفدهم را که در آنها اغلب از رنگ های خاکی تیره با مختصری از رنگ سفید استفاده می شد بررسی کرده بود. او می خواست نقاشی هایش مانند آن تابلو باشند.

در واقع بیشتر رنگ های سفیدی که در تابلوی سیب زمینی خورها دیده می شود سفید نیستند. اگر سفید خالص می بودند در آن اتاق تیره (به دلیل کنتراست متقابل) بیش از حد روشن به چشم می آمدند، حال آنکه این خاکستری روشن است که سفید به نظر می رسد، چون روشن ترین رنگ در تابلو است. وان گوگ تنها برای نشان دادن برق اشیاء از کمی رنگ سفید استفاده کرده است.

بزرگ تر ازمعمول نشان دادن افراد

وان گوگ تابلوی سیب زمینی خورها را در اتاق خواب کوچکی که ازسرایدار کلیسای کاتولیک محل به عنوان کارگاه اجاره کرده بود کشید. خودش در اتاق کوچک تر زیر شیروانی می خوابید. کارگاه او تقریباً به تاریکی اتاقی بود که در تابلو دیده می شد. هنگامی کار در کارگاه، هر وقت به چگونگی جزئیات موضوع نیاز پیدا می کرد، بوم خود را زیر بغل می زد و با عجله به سوی کلبه د گروت ها می رفت.

در این تابلو دست و پای د گروت ها بلندتر از اندازه طبیعی نشان داده شده است. اگر تمام افراد این خانواده نشسته به دور میز می ایستادند، به غول های عظیمی تبدیل می شدند. وان گوگ با بلندتر نشان دادن دست و پای این دهقانان مهربان قصد داشته به آنان منزلت ببخشد، همانند شیوه ای که نقاشان قدیمی برای نشان دادن پیکره های قدیسین به کار می بردند. وان گوگ در نشان دادن اعضای چهره آنان نیز اغراق کرده است تا بر قدرت درونی آنها تأکید کند. این دهقانان تنومند، علاقه و محبت خود را به یکدیگر بدون کلام ابزار می کرده اند.

 

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

با فرمت ورد word

 

 

فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده اند

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید

 دانلود پایان نامه بررسی طبیعت در کارهای ون گوگ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *